Jobba i Shanghai/Working in Shanghai

Alla inlägg under juni 2013

Av Linus Dansund - 29 juni 2013 08:24

Waiting for superman….


Tiden går ruskigt fort här i Shanghai, har snart gått 3 veckor men känns mer som en vecka och jag börjar ångra mer och mer att jag inte valde ett 3 månader långt internship. Börjar komma in mer och mer i jobbet nu och att jobba inom HR är något som verkar passa mig ypperligt bra. ”Like a glove”! Då jag har skrivit på ett letter of appointment så får jag inte diskutera vad jag sysslar med på jobbet men en bra sammanfattning är väl att det mesta handlar om drugs, sex and lockn´loll från gryning till solnedgång. Har redan hunnit lära känna många sköna och härliga personer och jag önskar att jag fick mer tid och lära känna dessa godingar ännu bättre. Men vafan jag har ju faktiskt 51 dagar kvar i Shanghai så det är ju faktiskt inte slut riktigt än, många minnen kvar att skapa och många meter nudlar kvar att slurpa i sig.


Fan vad jag längtar till att se Stålmannen, imorgon drar jag och the yanks och några kineser för att se på årets mest efterlängtade popcorn rulle, fuck the hobbit blabla here comes the Man of Steel. Gotta love Scrubs though: J.D.: I'll take the lead on this one. Dr. Cox: It's all yours. J.D.: Mr. Steel. First name, Man of... Dr. Cox: You're done Ja just det stolarna i biografen vibrerade som attan när vi var och såg på Star Trek jag är väldigt glad att jag aldrig fick chansen att se den i Sverige då en viss tråkmåns till smålänning vägrade lämna Eastwest i tid. För stolarna i biosalongen vibrerar nämligen inte när Enterprise går i Warp mode!! Nördigt men hujedanamej vad fint det var, gåshud över hela kroppen.


Men jobbet börja sakterligen sätta sig där det ska och jag har sakta men säkert byggt upp ett litet men stabilt nätverk vilket är ett måste om man vill jobba inom HR i Shanghai och förmodligen på alla andra platser med. Men jag är ju i Shanghai nu så jag håller mig till Shanghai. Mina medarbetare såg dock lite smått chockade ut när jag sa att jag lagt till ca 500 connections på Linkedin på 3-4 dagar. Men ju bättre och tätare nätverk du har desto enklare är det helt enkelt att hitta rätt kandidat till rätt jobb. Och jag kan säga att det är inga små företag som vi rekryterar till så det gäller och göra en noga research. Men som gammal internetraggare så rör jag mig lika smidigt och kollar profiler som när Ata försöker imitera dialekter. Med andra ord hur fint som helst!


Har samma problem här förresten som jag hade i Korea, alla utgår givetvis från att jag pratar kinesiska och alla blir lika förvånade över att jag är från Sverige. Men du ser ju inte som en svensk ju!! Säger de frågande och då kläcker jag ur mig att nej jag är från Korea vilket automatiskt leder till följdfrågan – jaha!! Då kan du koreanska?? Nej jag kan inte koreanska och det är väl ungefär där de får en blick som jag lätt känner igen här i asien. Det är en blick som säger ungefär så här, vad fan? Jag fattar inte? Du kan inte vara svensk. Men efter ett tag när polletten trillar ner så säger nästan samtliga hur lycklig jag borde vara som fått växa upp i Sverige, och de har de rätt i jag är lycklig och tacksam över att få växt upp i Svedala.


Jag är helt enkelt en SBK som är på äventyr i Shanghai, SBK = Swedish Born Korean, men jag tror SBK betyder något helt annat i en kinesisk person öron då de alltid börjar asgarva när det hör SBK så jag brukar säga att jag är ABC istället. ABC= American Born Chinese.


Ikväll ska jag träffa en kinesisk tjej som ska visa mig ett schysst promenadstråk och sen har hon lovat mig att ta mig till en koreansk restaurang. Har verkligen längtat efter att få äta lite koreansk cusine, längtar nästan efter koreansk mat mer än svensk mat om jag bortser från mammas mat såklart.


Adjökens…..

Av Linus Dansund - 25 juni 2013 17:33

Kommer det nånsin bli så här? Jag njuter av livet just nu. Lever i en av de största städerna på denna jord, bor granne med byggnader som når högre än molnen. Brorsan jag diggar Shanghai fett hårt...just det!


Jag ville alltid bo i en storstad när jag var liten, som liten parvel satt jag hemma och övade in alla jordens huvudstäder och fantiserade mig bort att jag en gång skulle besöka alla dessa huvudstäder som jag lärt mig utantill. Kommer ihåg att jag alltid fick massa pluspoäng i ämnet geografi när det var dags för prov. Varför förhörde läraren bara oss på 10 länder i europa?Jag kunde ju alla länder, så jag hjälpte helt enkelt läraren och la till andra länder som han/hon uppenbarligen missat. Jag är rädd att min vistelse i Shanghai bara kommer bli ett smakprov på det liv som jag kunnat haft redan nu om jag haft en bättre disciplin när det kommer till hur jag levt mitt 30 åriga liv.

Jag tror absolut inte det är försent men visst chansen att det just är försent. Jag mår bättre på mycket länge och jag sover som en prins varje natt. Kan ej komma ihåg så långt bak i tiden då jag sov så bra kanske var det efter en fotbollsmatch i vita huset i Gnosjö till tonerna av westlife. Oj vad många jag jag skriver...jag jag jag...


Ska försöka få igång bloggen igen då jag vet att det är många därhemma som sitter och väntar varje dag på att ett nytt blogginlägg ska trilla in. Så alla ni 6-7 st det är på gång. Har varit 2 sjukt intensiva veckor bara som jag kommer beskriva lite mer senare. Full rulle från dag 1 helt enkelt och boom så hade det gått exakt 2 veckor.


Linus Dansund skriver igen jag var bara tvungen att få ur Samuel ur rummet så jag kunde få lite skrivro. Jagade iväg den jäveln till Korea och där han snabbt upptäckte att tjejerna var mycket mer svårflörtade än i Mao Zedong land. Jag och Larry satt och småmyste och skrattade gott bakom hans rygg.


Dags och se Superman snart....

Av Linus Dansund - 15 juni 2013 09:57

Hade totalt glömt bort att jag lovat en okänd typ i gröna kläder att jag skulle lägga ut en ny bild varje dag som jag så vackert ska kalla "dagens kines" då jag ändå är i Kina. Hade jag varit i Bulgarien så hade det givetvis blivit dagens Bulgar.

Instagram: ldansund

Av Linus Dansund - 11 juni 2013 18:13

En riktigt skön och rolig dag har kommit till sin ända här i Shanghai. Då Samuel fortfarande är kvar i landet så får jag troget sova på golvet och invänta min tur att använda rummets enda säng i ca 10 dagar till innan han drar till Korea. Men då det är vida känt att asiater sover på golvet så passar det bara fint att även jag som faktiskt är från Asien får sova på golvet och känna lite Asia feeling.


Så efter några timmars sömn och en frukost som jag aldrig åt så begav vi oss ut i storstadsvimlet och fan vad höga husen är....höll på ramla när jag tittade uppåt och glodde som en strut upp i skyn och man får passa sig vart man går för tydligen så kör bilarna på här när det gäller högersväng även om gubben är röd. Vore ju sådär kul och bli nermejad av en kines på moppe första dagen eller buss hade inte varit så skönt det heller. Samuel visade mig hur man laddar på metrokortet vilket var väldigt enkelt men ack så svårt om man inte kan kinesiska och är helt grön i staden som en annan är. Döma av min förvåning när jag åkte min första resa och de endast drogs 3 Yuan(ca 3 kr). Rätt billigt att åka kollektiv jaoo. Taxi är inte så dyrt det heller, 200 nånting betalade jag och Samuel från flygplatsen och då åkte vi ändå en bra bit men man får passa sig för att inte råka ut för nån skojare då kan priset snabbt tredubblas, vilket dock fortfarande är sjukt mycket billigare än vad de hade kostat att åka samma sträcka i Svedala. Sicka bekymmer…


Blev övergiven av Samuel några timmar då han var tvungen och jobba så jag drog till samma ställe som även min första Shanghai resa började då jag hittar hyfsat bra där. En stor gata mot ett ställe som kallas People Square men jag hann inte så långt innan tre tjejer kom fram till mig och börja prata kinesiska med mig vilket jag såklart inte fattade då jag endast pratar svenska och lite halvknacklig svengelska. Kul grej är att de kallade sin engelska för chinglish och då ville jag var lustig och sa att jag pratade swinglish haha vad roligt….


De frågade vägen till en te affär men kunde ju inte jag svara på men tur som var kunde de chinglish så på något sätt så hittade vi till teaffären som var en mysig liten butik där jag fick lära mig hur man skall dricka te i Kina, tydligen höll jag handen som en tjej och blev artigt tillsagd att in med fingrarna, you hold your cup like a girl. Sen skulle man göra tre cirklar med muggen och sen surpla i det på tre försök. Jag köpte inget Te då jag fick för mig att det kanske var nån lurendrejeri som pågick och att de lurade turister att köpa Te. Men tror jag hade fel i mitt antagande senare då de även hjälpte mig att inhandla en kinesisk mobil vid namn coolpad, passar mig bra tycker jag allt.


Och simsalabim så äger jag nu min första kinesmobil. Sen drog vi och käka på nån schysst restaurang och de beställde in lite goa rätter på kinesiska och jag fick peka på vad jag ville ha, mitt bidrag blev gröna bönar med chili då jag kände för att ta ut svängarna lite.


5 minuter senare fick jag dricka mitt livs första porkmilkshake som jag så finurligt döpte den till, man fick fläskött på märgben och ett sugrör som helt sonika skulle stoppas in i benet och sen vara det bara att suga så det stod härliga till. Jag sög i 2 sekunder ungefär och återgick sen till mina green beans och dumplings vilket var sjukt gott.

Efter att fått nummer av tjejerna så skiljdes jag åt och med tre nya kontakter i mina fina coolpad telefon.

Dagen avslutades med lite Spa och jag och Samuel fick först fotmassage men bestämde oss snabbt för att även ta ryggmassage då de kommande dagarna kommer erbjuda fysiska utmaningar för både kropp och själ. Och 1 timme och 30 minuters massage gick på kollosala 125 Yuan, sanslöst dyrt men vi unnade oss det iaf. Nejdå det var rätt schysst pris dit kommer vi nog hamna igen då de var grymt trevliga och väldigt bra på sin sak.


Vi festade även till det lite innan massage och käkade gott på restaurangen nedanför lägenheten. Vi valde 2 nummer 14 men som senare skulle visa sig vara priset maträtten så här kan jag äta mig mätt för 14 spänn och gott var det också! Vi lovade varandra att vi ska testa huset dyraste maträtt nångång vilket innebär en kostnad på 60 spänn, framtiden ser god ut.


Nu är det läggdags här i Pudong och en tre dagars vandringstripp i Yellow Mountain väntar vilket tydligen skall vara en magisk plats här i Kina och som även har gett inspiration till filmen Avatar(tror jag). Kommer nog bli en upplevelse utöver det vanliga. Det tappra gänget består av amerikanare, kineser och två goa Parsare!


På återseende efter de Gula Bergen…


Fotnot: hinner inte rätta stavfel eller annan skit som vanligt i Kina heller....allt är som det ska med andra ord.

Av Linus Dansund - 10 juni 2013 16:02

Med Håkan Hellström och låten för en lång lång tid äntrade jag återigen kinesisk mark och jag blev ännu en gång insläppt utan att få misstankar om att vara nordkoreansk spion med svenskt pass. 

Det där med tidskillnad var jag ingen höjdare på. Enligt mina minutiöst precisa Einstein  beräkningar hemma i Örebro så skulle jag anlända till Shanghai runt 18.00 lokal tid. Jag anlände runt 10.30 lokal tid, hade väl inte gjort så mycket om jag visste var jag skulle men jag vet inte vart jag ska så jag är fast på den här gigantiska flygplatsen tills Samuel anländer från Hong Kong 01.00 Tacka gudarna för Football manager och eluttag. Varken Facebook eller youtube funkar i Kina och har inte kunnat skaffa mobil heller så fick använda Linkedin för att få tag på Pars välspelande mittback.

Så nu sitter jag och tar en kall öl på flygplatsens skybar. Har tänkt och försöka använda instagram(ldansund) för första gången i mitt liv ska försöka koppla det till FB när jag får tillgång till FB vilket Samuel kan hjälpa till med. Hur det går till går jag inte in på men det rör sig om hackerskills på wargames nivå och det är bara jag och CIA som vågar sig på sånt här sväveri i Kina. Och öh Samuel också förstås.

Vad gör man inte för FB,  och alla dessa sköna statusuppdateringar som Ata älskar och lever för att få läsa varje dag till sina fikon och morgonkaffet. 

Hann blev farbror till en liten goding som heter Olle innan jag åkte iväg, han och jag ska bli bästisar när jag kommer hem. Det är dags för en ny fotbollslirare i familjen Dansund för den senaste modellen håller på att rosta sönder och det ser inte ljust ut för den modellen. 

Nånting jag säkert kommer återkomma om är kinesers vett och etikett. Redan 3 gånger har kineser trängt sig före i kön vid olika tillfällen . Visserligen underlättas deras trängande av att jag ofta är en dagdrömmare a la John Michael Dorian och jag missar säkert hälften som smiter förbi också. Så ut med armbågarna här ska inga kineser passera eller annat asiatiskt folk. Dumt och generalisera på en gång kanske eller vad vet jag.. 

Samuels flyg är försenat med 1 och en halv timme..alltid kul med goa nyheter. 

Nu lockar Burger King enda stället som är öppet på flygolatsen med rimliga priser verkar det som... 

Ata jag hade inget val... Det var antingen hamburgare eller livet. 

Har lovat Ata att jag ska gå ner med Kina dieten.. Mer om det senare..

Paraply på dig Ata.

Leva eller dö..
Vatten med brö


Av Linus Dansund - 9 juni 2013 15:17

Mobilen kopplade sig automatiskt till swedavia airports WiFi inget konstigt alls tyckte mobilen jag själv däremot tycker det känns som en evighet sen jag var här sist.


Sitter på flygplatsen nu vid gate 8 och ser på någon gammal konsert där Halmstads pärlor gyllene tider spelar på en schysst samsung TV. Verkar vara någon gammal dokumentär som de visar här på Arlanda. Gessle är jätteblond och sjunger Ljudet av ett hjärta. Nu är det sommar, för det är alltid ett tecken på att sommaren är här då Gyllene tider spelas ur högtalarna.


Men dit jag är på väg har jag väldigt svårt att tro att det är just Gyllene Tider som spelas ur högtalarna. Men vem vet Kina kanske levererar sommarplågor dem med i sommar som jag kommer fastna för och även lyssna på när jag är hemma på svensk mark igen.


Jag hann knappt flytta in hos Lundmark innan det var dags att ta mitt pick och pack och dra vidare, 2 nätter fick vi ihop eller var det bara 1 natt? Har ingen aning faktiskt.  Blir nog mer nätter när jag kommer tillbaka vilket förmodligen kommer resultera i fotbollsbubbla utan dess like borta på drottningatan i Örebro. Ryktas om FM kvällar och öl ända in på småtimmarna fyfan vad det låter tråkigt, usch vad tråkigt. Jättetråkigt! Så det jag ser fram emot.

Ingen rusning på Arlanda direkt…


Sitter med 10 000 Yuan i resväskan vilket känns sådär då de största summorna jag brukar ha i plånboken är 20 lappar och ibland en och annan 100 lapp. Men tydligen så måste man betala all hyra på en gång i Kina plus en deposition på en hyra. Så här sitter man med en närmre förmögenhet och jag har redan installerat ett säkerhetsystem på väskan. Ett hänglås 2000 deluxe med inbyggd GPS och rörelsesensor och vakthundsljud fast har ju lite knapert med pengar så fick ta chihuahua modellen.


Bara 1h kvar nu till flyg mot Köpenhamn där jag skall vandra runt och äta pölse i drygt en timme innan jag åker vidare mot Shanghai.


I Shanghai har de nog inte så mycket pölse men däremot så har de nog lite mer varierat köttutbud vilket jag skall med glädje och skräck pröva mig fram igenom.  


Fan, det börjar bli nervöst nu!


Så här nervös var jag inte när jag åkte till Korea förra sommaren, märkligt nog var jag lugnare inför den resan. Då var det ju visserligen bara sightseeing och träffa släkt och ta det lugnt, nu ska jag ju faktiskt jobba och försöka visa framfötterna. Bara och be till gudarna att engelskan håller…

Så nu väntar snart ca 10 veckor äventyr i Shanghai, jag ska precis som Korea resan försöka komma med uppdateringar här på bloggen dela med mig av resan för de som är intresserade av att veta hur det går. Och det är självklart fritt fram och ställa frågor. Men ställ dem inte på kinesiska för jag kan inte prata kinesiska.

Jag kan bara prata svenska och svengelska.  Och liter persiska också förstås. – Paraply!

Blir ett väldigt stressigt inlägg då jag är nojig som fan när jag är ute och reser och tror alltid att jag skall bli lämnad för att jag är för sen till incheckningen etc. 

Så om jag är vid incheckningen 1h innan så borde det gå vägen att komma med flyget förhoppningsvis.


Finns ett Piano här som det står ”play me” borde stå ”play me if you can play, and if you can´t play, fuck off”


Kanske ska skriva en lapp och sätta det på killen som har försökt spela piano nu i ca 1 och en halv timme. Känns som om folk börjar bli mer och mer irrriterade och jag anar en lynchmob som är på väg att mobiliseras vid gate 6.

Nehepp dags och dra till Kina en sväng, vi hörs i Kina ni som har hittat hit och läst detta otroligt detaljrika och finurliga inlägg som kommer gå till historien som ett av de mest minnesvärda inläggen som nånsin gjorts tror jag.


-Hur bra som helst,  som Linus från Linköping brukar säga.

Adieu

Ovido - Quiz & Flashcards