Jobba i Shanghai/Working in Shanghai

Direktlänk till inlägg 29 juni 2013

Mammas mat smakar alltid bäst...

Av Linus Dansund - 29 juni 2013 08:24

Waiting for superman….


Tiden går ruskigt fort här i Shanghai, har snart gått 3 veckor men känns mer som en vecka och jag börjar ångra mer och mer att jag inte valde ett 3 månader långt internship. Börjar komma in mer och mer i jobbet nu och att jobba inom HR är något som verkar passa mig ypperligt bra. ”Like a glove”! Då jag har skrivit på ett letter of appointment så får jag inte diskutera vad jag sysslar med på jobbet men en bra sammanfattning är väl att det mesta handlar om drugs, sex and lockn´loll från gryning till solnedgång. Har redan hunnit lära känna många sköna och härliga personer och jag önskar att jag fick mer tid och lära känna dessa godingar ännu bättre. Men vafan jag har ju faktiskt 51 dagar kvar i Shanghai så det är ju faktiskt inte slut riktigt än, många minnen kvar att skapa och många meter nudlar kvar att slurpa i sig.


Fan vad jag längtar till att se Stålmannen, imorgon drar jag och the yanks och några kineser för att se på årets mest efterlängtade popcorn rulle, fuck the hobbit blabla here comes the Man of Steel. Gotta love Scrubs though: J.D.: I'll take the lead on this one. Dr. Cox: It's all yours. J.D.: Mr. Steel. First name, Man of... Dr. Cox: You're done Ja just det stolarna i biografen vibrerade som attan när vi var och såg på Star Trek jag är väldigt glad att jag aldrig fick chansen att se den i Sverige då en viss tråkmåns till smålänning vägrade lämna Eastwest i tid. För stolarna i biosalongen vibrerar nämligen inte när Enterprise går i Warp mode!! Nördigt men hujedanamej vad fint det var, gåshud över hela kroppen.


Men jobbet börja sakterligen sätta sig där det ska och jag har sakta men säkert byggt upp ett litet men stabilt nätverk vilket är ett måste om man vill jobba inom HR i Shanghai och förmodligen på alla andra platser med. Men jag är ju i Shanghai nu så jag håller mig till Shanghai. Mina medarbetare såg dock lite smått chockade ut när jag sa att jag lagt till ca 500 connections på Linkedin på 3-4 dagar. Men ju bättre och tätare nätverk du har desto enklare är det helt enkelt att hitta rätt kandidat till rätt jobb. Och jag kan säga att det är inga små företag som vi rekryterar till så det gäller och göra en noga research. Men som gammal internetraggare så rör jag mig lika smidigt och kollar profiler som när Ata försöker imitera dialekter. Med andra ord hur fint som helst!


Har samma problem här förresten som jag hade i Korea, alla utgår givetvis från att jag pratar kinesiska och alla blir lika förvånade över att jag är från Sverige. Men du ser ju inte som en svensk ju!! Säger de frågande och då kläcker jag ur mig att nej jag är från Korea vilket automatiskt leder till följdfrågan – jaha!! Då kan du koreanska?? Nej jag kan inte koreanska och det är väl ungefär där de får en blick som jag lätt känner igen här i asien. Det är en blick som säger ungefär så här, vad fan? Jag fattar inte? Du kan inte vara svensk. Men efter ett tag när polletten trillar ner så säger nästan samtliga hur lycklig jag borde vara som fått växa upp i Sverige, och de har de rätt i jag är lycklig och tacksam över att få växt upp i Svedala.


Jag är helt enkelt en SBK som är på äventyr i Shanghai, SBK = Swedish Born Korean, men jag tror SBK betyder något helt annat i en kinesisk person öron då de alltid börjar asgarva när det hör SBK så jag brukar säga att jag är ABC istället. ABC= American Born Chinese.


Ikväll ska jag träffa en kinesisk tjej som ska visa mig ett schysst promenadstråk och sen har hon lovat mig att ta mig till en koreansk restaurang. Har verkligen längtat efter att få äta lite koreansk cusine, längtar nästan efter koreansk mat mer än svensk mat om jag bortser från mammas mat såklart.


Adjökens…..

 
 
Ingen bild

Rickarf

29 juni 2013 09:21

Alltid kul läsning. Den enda blogg jag följer :) Kör hårt

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus Dansund - 12 augusti 2014 02:40

Jag hann inte längre än incheckning innan jag märkte av att jag är på väg tillbaka till Kina. Står och väntar på att få min biljett när jag genast hör nån ropa -Dalian?? Dalian?? Att vänta på sin tur existerar inte riktigt för kineser(finns givetvis ...

Av Linus Dansund - 8 augusti 2014 16:30

Ibland behöver man inte mer än en solig dag och en strand och brist på folk för att uppskatta att man lever. Efter att ha tillbringat mer än ett år i en stad med 25 miljoner invånare och där man aldrig någonsin får åka hiss ifred så är det så otrolig...

Av Linus Dansund - 6 augusti 2014 17:27

Jaha då var den här tjommen på väg mot landet i väst igen eller nu blir det inte så mycket nu när jag bor i Shanghai tror minsann det blir mer nordöst. Hmm och ingen Atlas jävel när man väl behöver en, sån där som snurrar är kul, det tyckte jag iaf n...

Av Linus Dansund - 4 juni 2014 17:21

Nu ska ni få höra en sak..   För drygt en månad sen så hände något som jag jag inte hade räknat med. Jag har funderat på det många gånger och som jag har hoppats men i slutändan så har jag alltid kommit fram till samma slutsats: jag har inga biol...

Av Linus Dansund - 7 april 2014 17:45

Hej på er! Helt ok väder i Shanghai för tillfället, men det känns lite som lugnet före stormen. Jag överlevde min första vinter i Shanghai med bravur jag behövde inte ens köpa en vinterjacka. O vinter i Sverige du är ej saknad, må det dröja ett...

Ovido - Quiz & Flashcards