Jobba i Shanghai/Working in Shanghai

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2013

Hej Kina!!

Av Linus Dansund - 24 oktober 2013 10:29

Jag gillar verkligen inte att mellanlanda i Berlin sådär nu fick jag det sagt. Har varit fånge i Berlin drygt 8h vad gör man inte för att flyga så billigt som möjligt, 27h flygtid det är grejor det. Alla drömmer vi väl nån gång att sitta på en flygplats att göra absolut ingenting i sisådär 8h, det fina är att jag har 7h att slå ihjäl i Peking också. Kul när man har något att se fram emot.


6 veckors uppehåll blev det från landet i öst, i 6 veckor har jag laddat batterierna för att vara så redo som möjligt för nästa utmaning i livet. Jag ska nämligen pröva på hur det är att jobba som heltidsanställd i Kina. När jag sitter och plitar ner det här på 10 000 meters höjd så kommer jag på mig själv att jag är väldigt salongsberusad vilket jag anser är det bästa fylletillståndet. Omgiven av hundratusen kineser och en och annan tysk så känns det rätt skönt faktiskt. Alla vet väl hur det känns och vara salongsberusad, livet känns lite enklare lite bättre och lite mer av massor av andra saker.


Sverige är ett underbart land att leva i, den uppenbarelsen fick jag rätt tidigt efter att jag hade landat och varit hemma i Svedala ett tag. Allt är så tryggt här så strukturerat så enkelt och så säkert, i Sverige vill jag bli gammal och grå i Sverige vill jag hitta en trygg vrå. Och jag har insett att man egentligen borde bo där ens familj och vänner finns varför flytta ifrån något som är så bra? Med detta i tanke så måste jag ändå testa och se vad som finns därute, Sverige finns ju ändå kvar och det är där jag kommer pensionera mig gammal och grå och till en dag där jag inte längre kan stå. Det är kul med rim. Meningen är väl att jag ska försöka väcka liv i bloggen igen och skriva så ofta jag kan om hur det är att jobba här i Kina och annat smått och gott. Men får se hur mycket jag hinner, fritid är inget som kommer hinnas med då jag planerat att bara göra två saker den närmsta tiden vilket är att jobba och träna allt annat får komma i tredje hand. Vinet börjar ta ut sin rätt och skrivandet blir svårare och svårare och ögonen blir tyngre och tyngre, ska jag verkligen däcka för första gången i ett flygplan? 5 glas vin har verkligen sätt sin prägel och jag kommer nog snarka gött inom en halvtimme. Kommer nog ta ett tag innan jag vandrar runt på svenska mark igen men man ska aldrig säga aldrig plötsligt bara händer det och vips så har det hänt något oväntat som man inte räknat med. Men så länge kineserna inte slänger ut mig så kommer de nog tvingas att få stå ut med mig minst ett år i alla fall.


Känns bra att första inlägget jag skriver har en onykter touch vilket gör sig påmind hela tiden då jag inte kommer ihåg vad jag skrev för två rader sen. Fast det är väl lite av mitt signum när jag skriver blogg. Då jag förmodligen har lika många grammatiska fel som en ost har hål(en väldigt ihålig ost). Men som jag sagt innan det struntar väl jag i jag bara flummar på som vanligt. Kommer bli mycket ändringar i Kina och jag kommer att evolve to the next step. Nu orkar jag inte skriva mer…


Efter att ha bott hos Per i tre veckor kan jag gott konstatera att han är en go vän och att han har hittat en go fruga från Sunne. Synd bara för frugan att Per fortfarande inte kan laga mat förutom pannakakor och halvtaskisk cho

 
 
Ingen bild

Jennie

24 oktober 2013 17:44

Haha, vad är halvtaskig cho?

Linus Dansund

25 oktober 2013 12:30

Chokladpudding skulle det vara :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linus Dansund - 12 augusti 2014 02:40

Jag hann inte längre än incheckning innan jag märkte av att jag är på väg tillbaka till Kina. Står och väntar på att få min biljett när jag genast hör nån ropa -Dalian?? Dalian?? Att vänta på sin tur existerar inte riktigt för kineser(finns givetvis ...

Av Linus Dansund - 8 augusti 2014 16:30

Ibland behöver man inte mer än en solig dag och en strand och brist på folk för att uppskatta att man lever. Efter att ha tillbringat mer än ett år i en stad med 25 miljoner invånare och där man aldrig någonsin får åka hiss ifred så är det så otrolig...

Av Linus Dansund - 6 augusti 2014 17:27

Jaha då var den här tjommen på väg mot landet i väst igen eller nu blir det inte så mycket nu när jag bor i Shanghai tror minsann det blir mer nordöst. Hmm och ingen Atlas jävel när man väl behöver en, sån där som snurrar är kul, det tyckte jag iaf n...

Av Linus Dansund - 4 juni 2014 17:21

Nu ska ni få höra en sak..   För drygt en månad sen så hände något som jag jag inte hade räknat med. Jag har funderat på det många gånger och som jag har hoppats men i slutändan så har jag alltid kommit fram till samma slutsats: jag har inga biol...

Av Linus Dansund - 7 april 2014 17:45

Hej på er! Helt ok väder i Shanghai för tillfället, men det känns lite som lugnet före stormen. Jag överlevde min första vinter i Shanghai med bravur jag behövde inte ens köpa en vinterjacka. O vinter i Sverige du är ej saknad, må det dröja ett...

Ovido - Quiz & Flashcards